Friday 23 December 2016

Cara Turunkan Darah Tinggi Tanpa Perlu Bergantung Kepada Ubat


Tekanan darah tinggi atau hypertension juga dikenali sebagai “silent killer” atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda symptom atau amaran.

Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa risiko serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang serta merosakkan organ penting lain seperti hati dan otak.

Seringkali kita terdengar kan, berita kenalan atau keluarga kita tiba-tiba diserang sakit jantung, stroke, pendarahan dalam otak dan sebagainya.. yang mana punca awalnya adalah dari tekanan darah tinggi.
Peningkatan tekanan di dalam salur darah menyebabkan pendarahan intrakranium dan boleh merosakkan organ-organ penting termasuk hati, ginjal, otak dan paru-paru. - See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/pantau-tekanan-darah-tinggi-1.20611#sthash.X9mkzko7.dpuf

Mengikut stastik, dianggarkan hampir 40% rakyat Malaysia  yang berusia 18 tahun dan ke atas menghidap penyakit hipertensi atau darah tinggi ni.

Faktor-faktor yang mempengaruhinya termasuklah faktor seperti sejarah keluarga, umur, etnik dan gaya hidup seseorang tersebut.

Apa Itu Tekanan Darah Tinggi ?

Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah.

140/90 mm Hg digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama adalah tekanan sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda. Angka kedua ialah tekanan diastolik iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.


Cara Kurangkan Darah Tinggi Tanpa Ubat

1. Kurangkan berat badan

Ambil inisiatif untuk mengurangkan atau mengawal berat badan. Kurangkan berat 5 kg pun sudah memberikan impak yang ketara.

2. Bersenamlah dengan kerap

Cuba untuk bersenam dalam 30-45 minit pada hari minggu. Paling kurang pun 3-4 kali seminggu. Pada masa yang sama ini juga bantu kurangkan berat badan.

3. Kurangkan pengambilan garam

Kurang daripada 2.3g sehari. Garam umpama pasir yang serap air and tingkatkan tekanan darah. Kurangkan kicap, telur/ikan masin dan jangan tambah garam pada makanan yang sudah dihidang. Ingat: 1 teaspoon sudahpun mengandungi 2.3g!

4. Jangan merokok

Kesan nikotin rokok dapat tingkatan tekanan darah sehingga 10 mm Hg sehingga sejam. Jadi sekiranya anda merokok sepanjang hari, tekanan darah pun lebih tinggi sepanjang masa.

Anda mungkin juga berminat >> Cara Berhenti Merokok Dengan Mudah Dan Berkesan

5. Kurangkan Stres

Stres kerja, duit, kesesakan jalan dan macam-macam lagi tingkatkan tekanan darah buat sementara waktu. Kalau anda mempunyai kronik stres, sudah tentu ia memudaratkan kesihatan anda dan boleh akibat serangan jantung, strok dan macam-macam lagi. Seimbangkan kehidupan anda dan cuba elak dari stres yang berpanjangan. 

6. Amalkan diet yang lebih baik

Sudah tentu diet seharian amatlah penting untuk mengawal dan kurangkan tekanan darah. Berikut adalah beberapa tip yang anda boleh amalkan:
  • Makan 5-7 hidangan sehari tapi dalam sukatan yang kecil.
  • Lebihkan serat (fiber) seperi grains, nasi perang, buah-buahan dan sayur-sayuran segar.
  • Kawal kolesterol. Biasanya masalah tekanan darah tinggi, berat badan disampingi dengan masalah kolesterol tinggi. Pastikan anda kawal tahap kolesterol anda dan elak makanan berkolesterol tinggi seperti makanan laut, organ-organ seperti paru-paru, kurangkan lemak-lemak haiwan dan tingkatkan pengambilan serat.
  • Kurangkan pengambilan alkohol dan kafein    
7. Jangan leka

Pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda. Walaupun anda tidak mempunyai masalah hypertension, pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah setiap 12 bulan sekali.

Vivix Shaklee Rawatan Alternatif Untuk Turunkan Darah Tinggi


Vivix adalah supplement semulajadi dari Shaklee, satu-satunya supplement yang mampu merawat sel-sel badan kita hingga tahap DNA.

Kandungan Vivix yang kaya dengan resveratrol sangat-sangat membantu dalam mengurangkan risiko penyakit jantung dan tekanan darah tinggi.
  • menurunkan trigliserida , LDL, dan lemak berlebihan di dalam darah 
  • meningkatkan nisbah kolesterol HDL dan LDL
  • berperanan sebagai ” pembersih pembuluh darah “
  • membantu menurunkan kepekatan darah 
  • mencegah terbentuknya pembekuan darah.
  • mencegah terbentuknya arteosklerosis (keradangan pada pembuluh darah)
  • mencegah kekejangan pembuluh darah
  • mengawal bekalan darah normal ke seluruh jaringan dan organ tubuh
  • memperbaiki pengerasan pembuluh nadi dan tekanan darah 
  • mencegah penyakit yang berkaitan dengan saluran darah jantung.
Syarikat Shaklee telah membelanjakan berbillion dolar dalam menjayakan penghasilan Vivix ni. Sangat rugilah kiranya kalau kita tidak manfaatkan kelebihan yang ada dalam Vivix.


Bacaan Darah Tinggi Menurun Selepas Amalkan Vivix
 
"Assalamualaikum..
 

Nama saya Arbayiah Binti Mohd Noh dan berumur 53 tahun. Saya seorang suri rumah dan kini menetap di Selangor serta mempunyai 5 orang anak. Saya ingin berkongsi pengalaman saya mengamalkan Vivix kerana masalah darah tinggi, sakit tumit dan cepat penat.

Saya pernah mencuba pelbagai suplemen, berjumpa doktor dan membeli produk lain seperti Jus Nusantara, Jus dari produk Zhulian dan macam-macam lagi. Doktor juga membekalkan ubat-ubatan setiap kali selepas check up.

Saya mula mengenali Shaklee melalui phamplet yang dibawa pulang oleh anak saya, Nurliyana. Beliau merupakan seorang pengedar Shaklee. Saya juga turut membuat pembacaan di Internet untuk mengetahui kandungan Vivix serta membaca testimoni-testimoni di Internet.

Saya mengambil 1 sudu teh Vivix setiap pagi. Selain Vivix, saya turun mengambil Ostematrix setiap hari. Selepas 5 bulan mengamalkan kedua-kedua produk ini secara konsisten, bacaan darah tinggi saya telah menurun dan dulu setiap 1-2 bulan saya perlu pergi ke klinik untuk check up, kini cuma 6 bulan sekali sahaja. Saya juga telah menghabiskan 2 botol Vivix dalam tempoh 5 bulan ini.

Saranan anda saya untuk pembaca yang mempunyai masalah seperti saya, minumlah Vivix untuk kesihatan yang menyeluruh. Saya berasa sangat gembira kerana bacaan darah tinggi saya telah berkurang bacaannya. Saya juga sangat berpuas hati sebab dengan Vivix ini saya tidak lagi perlu mengambil ubat-ubat lain. Ianya memudahkan saya yang tak suka sangat makan ubat ini.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anak saya kerana memperkenalkan Vivix kepada saya. Selama 4 tahun saya menghidap darah tinggi ini, akhirnya saya bebas. Malah berat badan saya juga turun dengan banyak selepas mengamalkan Vivix.

Terima kasih Vivix! Saya sayang Vivix! ;) "



Sebelum komplikasi yang lebih teruk dan kronik menyerang, berikhtiarlah dengan menggunakan tonik merah Vivix. Keistimewaan Vivix yang tak disangkal lagi, telah membantu ramai pesakit darah tinggi bebas daripada hipertensi dan ada yang telah bebas daripada bergantung sepenuhnya kepada ubat hospital.

Jika anda mengalami tekanan darah yang tinggi, jangan pandang ringan ya mengenai hal ini. Dapatkan pemeriksaan doktor untuk pemeriksaan lanjut. Selain daripada itu, anda boleh berikhtiar dengan Vivix Shaklee bagi membantu mempercepatkan proses pemulihan anda.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

http://cikjatt.blogspot.com/2013/09/promosi-cara-untuk-mendapat-keahlian.html

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: