Thursday 10 December 2015

6 Tips Luka Jahitan Selepas Bersalin Cepat Sembuh


Baru lepas chit chat dengan bekas rakan sekerja dulu, merangkap customer saya juga ni. Rakan saya ni baru sahaja melahirkan bayi kembar dan sedang berpantang dengan Set Berpantang Shaklee. Best sangat katanya, tak sampai seminggu pun semua luka dia dah baik. Memandangkan rakan saya ni melahirkan bayi kembar pramatang, jadi dia terpaksa berulang-alik ke hospital sementara bayi kembarnya sihat dan dibenarkan pulang. So far memang membantu sangat Shaklee ni katanya, aktif jer dia ke sana sini walaupun masih dalam pantang. Waktu hantar susu dekat nurse pun, nurse terkejut tengok susu dia banyak. Alhamdulillah.

Pada mulanya rakan saya ni berbelah bagi juga samada nak cuba jamu atau Set Berpantang Shaklee.
Ye la kan, mana nak kena ulang-alik hospital lagi, nak pulihkan luka dan badan sendiri lagi. Pemilihan set berpantang juga memainkan peranan yang amat penting selain penjagaan-penjagaan lain. 

Bercerita tentang luka selepas bersalin ni, bagi yang sudah melalui saat-saat bersalin normal pasti telah merasai sendiri pengalaman menjaga luka episiotomi ketika berpantang. Luka bersalin normal akan cepat sembuh kalau penjagaannya betul dan ibu-ibu sentiasa menitikberatkan kebersihan pada diri. Namun, bagi yang pertama kali melalui detik bersalin dan berpantang pasti tertanya-tanya cara untuk menjaga luka selepas bersalin nanti.

Ada yang kata elok minum pati ikan haruan untuk bagi luka cepat bercantum. Ada yang kata makan oren banyak-banyak. Macam-macam petua lagi kan.


Jom saya kongsikan 11 tips cara menjaga luka bersalin normal (luka episiotomi) agar cepat sembuh tanpa bermasalah.

6 Tips Luka Jahitan Selepas Bersalin Cepat Sembuh

1. Pastikan kawasan vagina bersih

Darah nifas dan air kencing boleh menyebabkan jangkitan kuman pada luka. Pastikan luka bersih dengan membasuh mengunakan air biasa atau lebih baik lagi mengunakan cecair pembasmi kuman yang dipreskripsi oleh doktor. Tidak perlu gunakan cairan sabun yang kuat. Bersih dari depan kebelakang untuk mengelakan cemaran najis. Semasa kencing, cuba duduk secara mencangkung (squat) dan siram air suam semasa kencing.

2. Pastikan kawasan luka kering

Mengeringkan kawasan luka menggalakkan proses pemulihan. Bilas faraj 2-3 jam sekali dan biarkan kering dari darah nifas. Anda boleh mengunakan pengering rambut jika mahu. Anda juga digalakkan untuk mendedahkan luka sekali sekala.

3. Elak dari sembelit

Pastikan minum air secukupnya dan makan banyak makanan yang mengandungi fiber untuk melancarkan perjalanan usus. Sembelit selepas bersalin adalah satu nightmare, percayalah. Anda boleh rujuk di sini, Cara mengatasi sembelit ketika hamil.

4. Guanakan pad ais

Sebaik sahaja melahirkan, letakan pad ais pada luka, ia bukan sahaja mengalakkan luka cepat baik malahan mengurangkan sakit. Letak pada luka selama 10 minit 3-4 jam sekali.
 
5. Lakukan senaman kagel

Buat senaman kegel secara rutin. Ia membuat luka cepat sembuh dengan mengalakkan perjalanan darah ke vagina. Buat 100-200 kali sekali. Anda akan dapat melihat perubahannya.

6. Pengambilan supplement

Pengambilan Vitamin C dan Zink sangat membantu untuk menyembuhkan luka dalam dan luaran dengan cepat. Selain tu, pengambilan supplements ni juga membantu tingkatkan immune system ibu dan bayi, mencantikkan kulit, mengurangkan masalah rambut gugur dan lain-lain lagi. Dua2 ni ada dalam Set Berpantang Shaklee tau, lengkap segala keperluan ibu-ibu berpantang :)

Biasa kita dengar, orang tua-tua selalu pesan jangan minum air banyak waktu dalam pantang kan. Katanya minum air banyak akan meyebabkan peranakan berair atau memakan sayuran akan menyebabkan angin. Hmm, mitos ini adalah tidak benar sama sekali.

Minum air secukupnya penting kerana selepas 1-3 hari bersalin badan secara semula jadi akan membuang air lebihan yang terkumpul semasa hamil dan ini akan membuatkan badan kekurangan air medadak, menjurus kepada masalah sembelit dan kekurangan susu badan. Kekurangan air juga menyebabkan luka episiotomi sukar sembuh dan masalah sembelit pula akan menyebabkan kesakitan ketara pada luka anda.

Semoga tips ni memberi manfaat untuk anda ya, ibu-ibu yang bakal melahirkan bayi tak lama lagi atau ibu-ibu yang tengah berpantang sekarang..

Di sini saya kongsikan juga pengalaman ibu muda yang bepantang dengan Shaklee, yang pertama secara ceaserean dan yang kedua secara normal.

Assalamualaikum.

Hai, nama saya Asilah. Berumur 27 tahun, ada 2 orang anak. Sorang boy dan sorang girl. Yang boy tu, dah 3 tahun 4 bulan. Yang girl tu pulak, baru 7 bulan lebih.

Ok, saya nak share something yang bestt sangat dengan anda semua. Rugi sangat sapa yang tak baca sampai habis ni. Hihi..Saya ada pengalaman bersalinkan anak saya dengan cara yang berbeza. Si abg tu, bersalin secara czer. Yg si adik tu pulak, bersalin normal. Alhamdulillah anak2 saya sihat, saya pun ok.

First time rasa betul-betul jatuh cinta dengan Shaklee, sebab set pantang ni lah..Masa tu, saya baru beranakkan anak sulung saya. Firas Ammar dilahirkan secara czer seberat 3.5kg.Dah balik rumah, kak ipar saya hadiahkan set pantang Shaklee ni. Tapi masa tu dia bagi VITALEA, ZINC, B COMPLEX dan VITA C je.

Memang sebenarnya saya tak beli apa-apa set pantang lagi pun masa tu. 3Rezekii...Hehe...Tanpa sebarang jamu, saya hanya bergantung kat set pantang Shaklee ni 100%..Saya tak join membership Shaklee lagi tau time ni, kak ipar saya je yang bergiat aktif dengan Shaklee. Dalam hati kata la jugak, ok ke Shaklee ni...Vitamin je pn...Selalu orang pantang amek jamu kan..huhu...

14 hari berpantang, berat saya turun, back to normal. Macam sebelum mengandung, 46kg...Sukaa sangat-sangat la..Dah bersalin czer, anak sulong pulak tu kan.Saya hanya bergantung sepenuhnya kepada set pantang Shaklee.

Yang anak kedua ni pun, saya amalkan set pantang Shaklee. (Vitalea, B Complex, Vita C Plus, Zinc, Ostematrix dan ESP) Walaupun bersalin normal, saya senang nak buang air besar. Seawal hari ke-3 berpantang, saya dah buang air besar. Ostematrix tu best, melembutkan najis dan sekaligus menyenangkan saya untuk ke toilet. Legaa sangat-sangat.

Set pantang ni bukan je bagi luka bersalin saya cepat baik, tapi memberikan tenaga berpanjangan. Seriously saya cakap, set pantang ni memang best! Even malam-malam berjaga susukan baby, tapi bila siang tu, tak rasa sakit-sakit kepala pun..(B Complex hindar stress). ESP tu memudarkan strech marks tau..Tak la nampak perut tu hitam je dari kesan strech marks.

Bila saya share cerita set pantang ni dengan kawan-kawan saya, mostly memang akan pilih set pantang ni sebagai pilihan mereka ketika berpantang. Alhamdulillah, apa yang saya kongsikan ni, saya dah lalui dan rasa sendiri kehebatan Set Pantang Shaklee.

Tq kepada semua yang baca kisah cinta saya dengan Shaklee ni sampai habis.

Semoga kisah cinta saya dengan Shaklee ni dapat memberi manfaat kepada orang lain.
 
Sekian kisah saya 

Jangan abaikan penjagaan semasa dalam pantang k...
Badan kita ni nak pakai lama, jangan nanti menyesal di kemudian hari :)

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: