Thursday 18 September 2014

Anak Selalu Demam, Selsema Dan Batuk


Ibu bapa manalah yang tidak susah hati bila anak-anak sakit kan. Kalau boleh, rasa macam nak transfer je sakit tu kat kita. Sayu hati baca perkongsian dari seorang ibu ni, Puan Siti Ayu, mengenai anaknya yang mempunyai masalah jantung. Sama-samalah kita doakan agar Puan Siti sentiasa tabah dan kuat, dan semoga anaknya Ahmad Dhani Aryan juga membesar dengan sihat, cergas dan bijak.

Jom kita baca sama-sama kisah beliau ya...



[Ahmad Dhani Aryan,Congenital Heart Disease & Shaklee Effect ]

Teringat kata-kata Doktor pada saya setiap kali selepas pembedahan Jantung pertama,ke-2 dan ke-3 Aryan --> 

"Kanak-kanak yang ada masalah Jantung ni sangat sensitif.Mereka sangat mudah terkena selsema,demam dan batuk.Jgn bagi dekat-dekat dengan org2 yang sakit.Jgn pergi ke tempat-tempat awam yang sesak untuk elakkn jangkitan.Saya sarankan u ambik suntikan pneumococoal,SARS,dll untuk elakkan jangkitan.Imuniti bdn diorg sgt lemah ".

Bila dengar tu,sedihnyaaaa saya,patah seribu hati!Saya jadi ibu yang sangatttt protective masa tu.Kalau boleh nak kurung dia 24-7 kat umah saya supaya dia selamat.Tapi,itu sangat tidak adil untuk dia membesar sama seperti kanak-kanak normal lain kan?Tapi masa tu, walaupun dia jrg2 saya bawa keluar,dia tetap selalu selsema,demam n batuk.

Alhamdulillah, 2012 saya dipertemukan dengan Shaklee.Saya study produk shaklee sebaiknya utk tentukan keputusan samada nak bg dia atau tak :
  • Brand yg stabil ?- lebih 90 tahun ✔
  • Vitamin Bukan Sintetik,selamat utk organ dlmn manusia,tak serang organ dlmn manusia?? - ✔
  • Clinical Tests??? Jurnal kesihatan?? - 80,000 test setiap tahun, 70 published clinical studies✔
So, 3 kriteria ini Shaklee berjaya penuhi dan yakinkan saya.So saya usahakan ambik Shaklee utk bantu naikkn imuniti badan Aryan yg pada masa tu sgt lemah- Seminggu/2 minggu sekali dia mesti demam,selsema.Dahla level oksigen tak sama mcm budak normal lain,bila selsema, soh-seh soh-seh,alahaiii...rasa mcm nak bg nafas sndri utk dia bernafas! klinik tu dh jd rumah ke-2 utk kami.Penuh peti ais ngan ubat!Hati ibu mana la kan yg tak sedih bila tgk anak asyik sakit.

Tapi tu dulu..... alhamdulillah dah 2 tahun saya pastikan Aryan konsisten dengan shaklee supplements dan Aryan dah jarang demam / selsema.Kalau dia demam pun,plg lama 2-3 hari je.Syukur,dengan izin Allah jua semuanya.

Sbb tu saya selalu kata...Shaklee sangat2 dekat di hati saya... kerana Shaklee bukan je bantu diri saya sendiri yg menghidap penyakit endometriosis yg teruk seperti yg pnh sy share sebelum ni tapi juga dlm masa yg sama menjaga permata hati saya ini.

Syukur....alhamdulillah....semoga dia lebih bersedia dan kuat utk berdepan dengan pembedahan jantung Final dia bila sampai waktunya nanti...amin...

Ini juga menjadi penguat semangat sy utk sebarkan kebaikan Shaklee atas dasar pengalaman sendiri - bukan Duta, Bukan Artis, Bukan Model yg belum tentu menggunakan produk tersebut tapi individu biasa-biasa seperti saya dan anak saya.Seorang Ibu dan Anak.
 

No comments: