Wednesday, 2 August 2017

7 Tips Atasi Keletihan Semasa Hamil


Rata-rata ibu hamil kerap dan cepat letih ketika hamil. Ada ibu yg pada waktu pagi sangat cergas, tapi apabila waktu petang terasa letih sangat. Keletihan ini memang sinonim kepada ibu hamil.

Pada awal kehamilan, ibu hamil sering letih disebabkan oleh perubahan hormon dan simptom muntah-muntah yang dialaminya.

Apabila perut semakin besar, ibu pula akan lebih sukar mendapat tidur yang cukup kerana kurang selesa atau selalu terjaga untuk ke tandas. Perubahan tubuh badan ini menjadi punca yang menyebabkan seseorang wanita sentiasa letih dan mengantuk, terutamanya di siang hari.

7 Tips Atasi Keletihan Semasa Hamil

Bagaimana cara mengatasi letih, rasa mengantuk, dan kembali cergas supaya dapat menjalankan tugas seharian?


1. Buat Senaman Ringan 

Walaupun kita berasa letih, senaman ringan seperti 30 minit berjalan amat membantu untuk mengembalikan tenaga kita yang hilang. Ketika di pejabat, amalkan senaman regangan dan hirup udara segar melalui tingkap.

2. Rehat Yang Berkualiti 

Kelesuan ketika mengandung juga dapat dicegah dengan mendapatkan rehat yang secukupnya. Pastikan anda tidur lebih awal dan dapatkan ‘power nap’ pada waktu tengahari jika sempat. Elakkan minum air sebelum tidur supaya anda tidak perlu ke tandas tengah malam.

Lupakan sementara segala kerisauan anda dan pergilah berurut. Dapatkan urutan khas untuk ibu mengandung. Anda juga boleh mandi di dalam rendaman air suam dengan beberapa titis minyak aromaterapi yang menenangkan sebelum masuk tidur.

3. Pilih Makanan Sihat 

Ibu mengandung perlu prihatin tentang jumlah makanan yang diambil. Lebihkan tenaga dengan mengambil protein, karbohidrat yang tidak diproses dan lemak sihat. Protein adalah sumber tenaga baik untuk kita dan tumbesaran si bayi. Lebihkan pengambilan ayam, ikan dan tauhu.

Walaupun karbohidrat sering mendapat reputasi yang buruk, ia merupakan sumber tenaga yang penting dalam pemakanan seharian kita. Gantikan nasi dan pasta dengan karbohidrat sihat seperti bijirin penuh dan roti mil. Makanan bergoreng dan marjerin juga perlu digantikan dengan dengan minyak sihat semulajadi seperti avokado dan mentega kacang.

4. Minum Banyak Air 

Mengandung atau tidak, antara punca utama keletihan ialah kekurangan air dalam badan. Lebihkan pengambilan air kosong.

Boleh juga minum jus buah atau teh tanpa kafein untuk kelainan. Buah dan sayur seperti tomato dan timun juga dapat menambah kandungan air dalam badan.

5. Jangan Makan Untuk 2 Orang

Mengandung bukanlah alasan untuk anda makan dua kali ganda. Kononnya untuk dua orang.

Sebaliknya, alternatif yang terbaik untuk anda dan si bayi ialah makan kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Cara ini dapat membendung keletihan badan dan mengembalikan tenaga. Lebihkan makan kudapan sihat seperti yogurt dan kekacang. Elakkan makanan ringan dan snek berkalori tinggi.

6. Semak Semula Jadual Harian 

Badan anda tidak akan sekuat sebelum mengandung. apabila sudah hamil, badan kita sudah sedikit terbatas untuk melakukan tugasan harian. Jangan letakkan semua beban di bahu anda. Dapatkan bantuan untuk tugasan-tugasan di rumah dan untuk urusan anak-anak buat sementara waktu. Utamakan kesihatan anda dan bayi. Nanti sudah sakit susah pula jadinya.

7. Ambil vitamin atau supplement

Ambil supplemen atau makanan tambahan adalah sangat perlu untuk menampung nutrien yang diperlukan badan dan juga bayi dalam kandungan. Antara makanan tambahan yang diperlukan sepanjang kehamilan adalah acid folic, vitamin C serta zat besi untuk memastikan hemoglobin darah berada pada tahap yang optimum. Vitamin ini juga membantu dalam pembentukan sel darah merah. Hemoglobin dalam darah sangat penting sepanjang kehamilan untuk mengelakkan daripada anemia semasa hamil.

Testimoni : Ibu Hamil Cergas Bertenaga

Tak dinafikan, pengambilan vitamin atau supplement adalah sangat penting sepanjang tempoh kehamilan. Selain penting untuk tumbesaran bayi yang sihat, pengambilan supplement juga membantu ibu hamil untuk kekal sihat dan cergas bertenaga.

Berikut saya kongsikan pengalaman yang diceritakan sendiri oleh Puan Fitriyatul, seorang ibu yang mempunyai 2 anak, bagaimana pengambilan supplement telah membantu beliau untuk kekal bertenaga sepanjang tempoh kehamilan beliau yang kedua berbanding kehamilan pertama beliau.


"Assalamualaikum. Nama saya Fitriyatul Asyiqin binti Mohd Rudin. Berumur 29 tahun dan mempunyai 2 orang anak.

Pengalaman saya sepanjang mengamalkan Set Hamil Shaklee sepanjang tempoh kehamilan anak ke 2 saya sangat berbeza berbanding anak sulung saya yang mana masa anak sulung saya mengambil supplemen lain.

Sepanjang kehamilan anak ke 2 saya alhamdulillah saya tiada masalah yang besar HB cantik cuma alahan je ada tapi berbeza anak sulung dulu yang mana rahim saya lemah dan terpaksa disuntik ubat kuatkan rahim sejak kandungan berusia 5 bulan dan saya mengalami bleeding sepanjang kehamilan. Aktiviti saya juga terpaksa dikurangkan kerana terpaksa berehat dikatil atas nasihat doktor pakar sakit puan.

Alhamdulillah sepanjang kehamilan ke 2 saya mengambil full set Set Hamil Shaklee yang mana mengandungi ESP, Vitalea Multivitamin, B-Complex, Ostematrix, Vitamin C dan juga Omega Guard. Ianya banyak membantu saya kekal cergas sepanjang 41 minggu usia kehamilan saya. Dan ESP dalam Set Hamil ini juga membantu untuk kesihatan dan kuatkan rahim.

Sehingga ke saat akhir kehamilan saya yang ke 2 ini masih mampu memandu kereta sendiri menghantar dan ambil anak dari sekolah. Sangat berbeza berbanding kandungan pertama dulu yang mana saya rasa ketika kehamilan ke 2 ini saya lebih cergas dan bertenaga.

Dan berat badan saya ketika hamil kali ke 2 ni sangatlah berbeza dengan yang pertama. Yang pertama dulu hampir mencecah 90 kg tapi kali ke 2 ni tak sampai pun 80kg.

Dan Alhamdulillah sangat anak ke 2 ni tiada masalah jaundice. Saya kategori darah O positif yang mana selalunya dimomokkan tak boleh elak dari masalah jaundice nih. Masa anak sulung saya dulu trauma rasanya hampir sebulan jaundice tak hilang sampailah nak cucuk sebulan baru turun jaundisenya.

Alhamdulillah syukur Ya Allah. Dan kalini saya sedang berpantang dan mengamalkan full set Set Berpantang Shaklee pula. Inilah Shaklee Effect saya."

Betul Ke Set Kehamilan Shaklee Ni Bagus ?

Untuk testimoni lain ibu-ibu yang mengamalkan Set Kehamilan Shaklee, boleh klik
>> Vitamin Untuk Ibu Hamil

Bagaimana Nak Dapatkan Set Kehamilan Shaklee ?

Walaupun tidak nampak, sebenarnya ada banyak perkara yang sedang berlaku di dalam perut anda! Amat penting bagi ibu mengandung untuk tahu apa yang badan anda perlu. Jangan terlalu memikirkan tanggapan orang sekeliling kerana setiap kehamilan ada unik dan berbeza.

Jangan terlalu push diri sendiri hingga abaikan rasa letih.
Tak best kan kalau asyik letih dan melepek je.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya sejak tahun 2013 bersama Shaklee.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit


10 Tips Keibubapaan Dari Prof Dr Muhaya


Berikut saya kongsikan tips keibubapaan dari Prof Dr Muhaya yang boleh diamalkan oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Amalan yang mudah namun resultnya sangat hebat.


10 Tip Keibubapaan Dari Prof Dr Muhaya

1. Baca Al-Fatihah

Kalau kita teringatkan anak kirimkan bacaan al-fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain", yang ertinya "Hanya kepadaMu kami sembah dan hanya padaMu pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang kita ingat tu, habiskan bacaan surah al-fatihah doakan semoga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanfaat dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajah dan bercakap semasa anak tidur

Pandang wajahnya semasa tidur dan ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang! Cubalah amalkan (ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya) dan ucapan ini adalah doa dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
 
3. Solat Hajat

Masa bangun solat malam, solat hajat disisinya.Maksudnya kita solat dalam bilik dia dan dekat dengan dia. Jika, kita selalu buat dan kita juga selalu beritahu dia yang kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh. Dia akan tahu kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani

Minta dikasihani, ucapkan setiap masa bahawa kita ini sedang menunggu panggilan Allah. Jika dia tidak jadi anak soleh bermakna dia tidak sayang kita dan tentunya kita akan merana di alam barzah nanti.

5. Selalu peluk anak

Peluklah selalu anak walaupun dia sudah besar, sebagaimana kita tatang dia semasa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak

Maafkan anak kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati kita. Muhasabah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita di masa lampau.

7. Jaga tutur kata dengan anak

Yang paling penting, jaga tutur kata kita, jangan sesekali ucapkan perkataan yang boleh melukan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER...kata,cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan kita, kita marah kerana dia buat salah, bukan bermaksud membenci. Ceritalah, buat macam drama pun tak apa.

8. Ayat 40 Surah Ibrahim

Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya kita,anak dan zuriat keturunan kita termasuk dalam golongan orang-orang yang tetap mendirikan solat.
[Wahai tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku]. 

9. Ingatkan anak tentang peribadi mulia

Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat , belajar tinggi, hatta penghafal al-quran pun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia. Allah tidak memandang wajah yang cantik tetapi memandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Tips memasak

Masa basuh beras,niatkan "Ya Allah lembutkanlah hati anak-anakku sebut nama dia...untuk faham agamanya", [kenapa kita nak dia faham agama , kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi". Basuh beras lawan jam (macam orang tawaf) sambil selawat kepada nabi Muhammad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat Allah selalu.

InsyaAllah..mari kita sama-sama mengamalkannya.

Thanks for reading.

Semoga bermanfaat:)

Tuesday, 1 August 2017

Tips Kurus : 5 Snek 'Sihat' Yang Sebenarnya Tidak Sihat


Dengan cara yang betul, snek boleh menahan lapar, membuat kita bertenaga dan menyediakan sumber nutrisi yang sihat.

Dengan cara yang salah, snek boleh membuat kita penat, lesu dan lapar dari yang biasa sebelum ini, dan juga penuh kalori kosong yang tidak mengenyangkan.


5 Snek 'Sihat' Yang Sebenarnya Tidak Sihat

1. Jus hijau dalam botol

Walaupun anda rasa anda mendapat nutrisi dalam satu minuman, sebenarnya anda mengambil gula dalam jumlah yang besar.

Walaupun ia daripada bahan semula jadi, serat dalam buah-buahan dan sayuran telah dibuang apabila dijadikan jus, gula ini mengalir dalam darah anda seperti satu beg gula-gula.

Lebih baik memilih buah-buahan atau sayuran seperti lobak merah, timun dan saderi. Ia rendah gula dan membantu untuk mengekalkan tahap tenaga. Boleh campurkan buah-buahan dengan yogurt contohnya.


2. Bar tenaga / protein

Snek on-the-go memudahkan untuk menikmatinya, tapi ada sesetengah jenama mengandungi gula yang tinggi. Jangan anggap label seperti ‘natural’ atau ‘raw’ membuatkan ia sesuai untuk anda. Bar seperti ini biasanya dipenuhi dengan buah-buahan yang kering, madu dan sirap lain yang mengandungi gula, kalori yang tinggi dan membuatkan anda lebih inginkan benda manis.

Lebih baik memilih segenggam kacang mentah. Protein akan membuatkan anda kenyang dan mengawal tahap gula dalam darah.


3. Diet Coke

Minuman diet bebas gula tapi sebaliknya mengandungi pemanis tiruan seperti aspartame, setiap gram boleh menjadi 13,000 kali lebih manis daripada gula. Kerap mengamalkan pemanis boleh meningkatkan keinginan anda untuk benda manis dengan menghantar mesej yang sama kepada otak kamu dan ini sebenarnya boleh menjurus anda untuk makan makanan ringan lebih manis sepanjang hari. Mereka mungkin dilabelkan ‘diet’, tapi sebaliknya beberapa kajian menunjukkan pemanis tiruan boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan.

Lebih baik memilih still atau sparkling water dan tambah buah-buahan segar (oren, lemon, strawberi dan pudina) untuk perisa.


4. Yogurt rendah lemak 

Lemak dalam rasa yogurt memang enak, dan apabila ia dikeluarkan dari produk, pengeluar makanan tahu bahawa mereka perlu menggantikannya dengan sesuatu yang lain untuk membuat makanan yang sedap. Benda lain biasanya digantikan dengan gula. Sebagai contoh, dalam bekas kecil lemon yogurt rendah lemak (bunyi sihat,kan?) mengandungi gula 23g – bersamaan dengan hampir 6 sudu teh. Manakala kira-kira 10g yang berasal dari susu itu sendiri, yang masih lebih 3 sudu teh gula tambahan, yang dianggap sebagai snek ‘sihat’.

Lebih baik memilih yogurt asli probiotik dan tambah buah-buahan segar kamu sendiri untuk rasa manis.


5. Kerepek sayur-sayuran 

Jangan terpedaya dengan perkataan ‘sayur-sayuran’. Dari segi kalori dan lemak, ini sama banyak dengan kerepek biasa. Kerepek veggie biasanya di goreng dengan minyak sama seperti kerepek lain, ia mempunyai lemak tepu yang tinggi dan tambahan garam. Apabila sayur-sayuran diproses menjadi kerepek, banyak vitamin dan nutrien akan hancur juga.

Lebih baik memilih satu tapak tangan besar kacang segar, yang kaya dengan protein yang akan membantu anda kenyang tanpa lebihan kalori.


Tip berguna untuk menjadi ‘celik’ snek:
  • Apabila anda melihat pada label makanan, beri perhatian kepada barisan ‘gula yang mana’. Sebagai panduan mudah, 4g bersamaan dengan 1 sudu teh gula. Pengambilan harian yang dicadangkan mengambil gula tidak lebih daripada 25g sehari untuk orang dewasa – bersamaan dengan 6 sudu teh. 
  • Berhati-hati dengan fakta bahawa gula mempunyai banyak nama samaran yang berbeza. Perhatikan nama-nama yang berakhir dengan ‘ose’ (contoh frucose, maltose, sucrose) dan mana-mana sirap (contoh sirap maple, sirap beras). Semua ini adalah gula.